Turistika na Vršatci

Prírodná rezervácia Vršatské bradlá v severovýchodnej časti Bielych Karpát ponúka návštevníkom možnosť turistiky v nenáročnom teréne, ale zato s krásnymi výhľadmi, dobre značenými chodníkmi a neporušenou prírodou. Niektoré z trás sú vhodné aj pre cyklistov, v zime ich zase môžu využívať bežkári. Po náučnom chodníku sa dá prejsť okolo Vršatských bradiel, jenoduchá trasa vedie aj na zrúcaninu hradu Vršatec.

Dobrým východiskovým bodom je dedina Vršatské Podhradie, ktorá poskytuje aj možnosť ubytovania s výhľadom na Vršatské bradlá.

Vršatské Podhradie

K bradlám sa dostanete po kľukatej ceste vedúcej z dediny. Na rázcestí pod hradom Vršatec si môžete vybrať či sa chcete pozrieť na zrúcaninu, prejsť sa po náučnom chodníku okolo bradiel, alebo si môžete trúfnuť na výstup na bradlo Vršatec-Javorník.

Vršatec

Foto dole - Bradlo Vršatec - Javorník (898 m n. m.) je druhé najvyššie na Vršatských bradlách.

K hradu vedie strmý chodník vľavo od rázcestia, terén je napriek strmšiemu začiatku pomerne nenáročný a výstup k zrúcanine sa dá zvládnuť aj s deťmi.

Hrad Vršatec, ležiaci v nadmorskej výške 805 metrov patrí medzi najvyššie položené hrady na Slovensku. Vznikol v 13. storočí ako strážna vojenská pevnosť po mongolskom vpáde, hradný kopec bol ale osídlený už v dobe bronzovej. V 14. storočí bola pevnosť prestavaná na gotický hrad patriaci Matúšovi Čákovi. Vystriedali sa tu viacerí majitelia, od konca 16. storočia patril hrad rodu Vršatských.

Hrad Vršatec

Hrad počas svojej histórie dvakrát vyhorel a v roku 1708 bol na cisárov rozkaz zdemolovaný výbušninami. Bola to odplata za účasť jeho majiteľov v povstaní proti Habsburgovcom.

Pohľad na zrúcaninu Vršatského hradu z druhej strany kopca

Tip na turistickú trasu Okolo Vršatca
obojsmerný peší okruh dlhý 4,5 km, trvanie asi 2 hodiny

Okruh začína v obci Vršatské Podhradie, odkiaľ sa ide po asfaltovej ceste pomedzi hradné bralo a hlavný masív Vršatských bradiel, k turistickému smerovníku pri rekreačnom stredisku. Odtiaľ sa pokračuje po žltej značke cez čerešňový sad do sedla pod Chmeľovou. Zo sedla treba zostúpiť cez les po žltej značke. Po vyjdení z lesa je vpravo vidieť skalnaté útvary - Babky.

Babky

Krížom cez lúky sa zostupuje cez údolnú poľnú cestu, po napojení na modrú značku cesta pokračuje až k prameňu vody, ktorý vyviera pod skalnatými stenami Vršatca.

Vyvieračka pod Vršatcom

Vršatec

Popri starom salaši cesta stúpa k turistickému smerovníku v sedle pod Chotučom, odkiaľ je to asi 20 minút chôdze poľnou cestou cez lúky a pasienky späť do Vršatského Podhradia.

Text a foto: Dano Kurek
Turistické info Okolo Vršatca - Chodníkmi Bielych Karpát (vydala Spoločnosť pre trvalo udržateľný život, marec 1997)